1.
Бар’єри спілкування, їх різновиди та
засоби подолання.
Якщо людина має невірне уявлення про себе, про слухачів і, головне, про те,
як його сприймають слухачі, то його взаєморозуміння буде виключено.
Є деякі фактори, які заважають правильно сприймати і оцінювати людей.
Основні з них такі:
1. Наявність заздалегідь заданих установок,
оцінок, переконань, які є у
спостерігача задовго до того, як реально почався процес сприйняття і
оцінювання іншої людини.
2. Наявність вже сформованих стереотипів,
відповідно до яких
спостережувані люди заздалегідь відносяться до певної категорії і
формується установка, яка спрямовує увагу на пошук пов'язаних з нею рис.
3. Прагнення зробити передчасні висновки про
особистості оцінюваного
людини до того, як про нього отримана вичерпна і достовірна інформація.
Деякі люди, наприклад, мають «готове» судження про людину відразу ж після того,
як в перший раз зустріли або побачили його.
4. Беззвітне структурування особистості іншої
людини виявляється в
тому, що логічно об'єднуються в цілісний образ тільки строго певні
особистісні риси, і тоді всяке поняття, яке не вписується в цей образ,
відкидається.
5. Ефект «ореола» виявляється в тому, що
початкове ставлення до якоїсь
однієї приватної бік особистості поширюється на весь образ людини, а потім
загальне враження про людину переноситься на оцінку його окремих якостей. Якщо
загальне враження про людину сприятливо, то його позитивні риси переоцінюються,
а недоліки або не помічаються, або виправдовуються. І навпаки, якщо загальне
враження про людину негативне, то навіть благородні його вчинки не помічаються
або тлумачаться хибно як самокорисливі.
6. Ефект «проектування» виявляється в тому,
що іншій людині
приписуються за аналогією з собою свої власні якості та емоційні стани.
Людина, сприймаючи і оцінюючи людей, схильний логічно припустити: «всі люди
подібні до мене» або «інші протилежні мені». Упертий підозрілий людина схильна
бачити ці ж якості характеру у партнера по спілкуванню, навіть якщо вони
об'єктивно відсутні. Добрий, чуйний, чесний чоловік, навпаки, може сприйняти
незнайомого через «рожеві окуляри» і помилитися. Тому, якщо хтось скаржиться,
які, мовляв, все навколо жорстокі, жадібні, нечесні, не виключено, що він
судить по собі.
7. «Ефект первинності» виявляється в тому, що
перша почута або
побачена інформація про людину або подію є дуже істотною і малозабиваемой,
здатної впливати на всі наступне відношення до цієї людини. І якщо навіть потім
ви отримаєте інформацію, яка буде спростовувати первинну інформацію, все одно
пам'ятати і враховувати ви більше будете первинну інформацію. На сприйняття
іншого впливає і настрій самої людини: якщо воно похмуре (наприклад, через
погане самопочуття), в першому враженні про людину можуть переважати негативні
почуття. Щоб перше враження про незнайомій людині було повніше й точніше,
важливо позитивно «налаштуватися на нього».
8. Відсутність бажання і звички прислухатися
до думки інших людей,
прагнення покладатися на власне враження про людину, відстоювати його.
9. Відсутність зміну в сприйнятті і оцінках
людей, що відбуваються з
часом з природних причин. Мається на увазі той випадок, коли одного разу
висловлені думки і думку про людину не змінюються, не дивлячись на те, що
накопичується нова інформація про нього.
10.
«Ефект
останньої інформації» виявляється в тому, що якщо ви
отримали негативну останню інформацію про людину, ця інформація може
перекреслити всі колишні думки про цю людину.
Можна виділити декілька шляхів подолання:
дії повинні бути спрямовані не на усунення упереджених думок (що, як вже
було сказано, неможливо), а на ослаблення і усунення їх впливу в кожному
конкретному випадку.
дії спрямовані на ослаблення впливу упереджених уявлень не тільки в опонентів,
а й у себе.
свідомо передати ініціативу розмови в руки співрозмовника, тим самим
позбавляючи його можливості залишатися опонентом і говорити «ні».
для отримання позитивних відповідей використовувати «підсилювачі», тобто
висловлювання, що мають загальний характер і не викликають заперечень.
Також необхідно зменшити комунікативний бар'єр. Це можна зробити, керуючись
наступними положеннями.
1. Постарайтеся відразу позбутися стереотипів мислення. Звичайно, це
нелегко. Але якщо постійно про них пам'ятати, з поставленим завданням цілком
можна впоратися. Це порада стратегічний.
2. Кожного разу, формуючи повідомлення, пам'ятайте про дві речі. Перше:
переконайтеся в тому, що воно не перекручене вашими стереотипами мислення.
Друге: спробуйте визначити, які стереотипи можуть бути достатній над
одержувачем вашої інформації, і сформулюйте своє повідомлення таким чином, щоб
воно пройшло через цей бар'єр.
3. Для усунення в повідомленні спотворень, що йдуть від стереотипів, дуже
добре допомагають такі прийоми:
Приймаючи інформацію, відокремлюйте емоції від фактів, а факти - від думок.
Зробити це дуже просто. Вислухавши співбесідника, попросіть його повторити
сказане, обмежуючись фактами і залишивши оцінки цих фактів при собі.
Забезпечуючи інформацією, не соромтеся попросити
повторити її, особливо якщо мова йде про щось дуже важливе.
Немає коментарів:
Дописати коментар