вівторок, 10 січня 2017 р.

Бар’єри спілкування, їх різновиди та засоби подолання.

1.     Бар’єри спілкування, їх різновиди та засоби подолання.
Якщо людина має невірне уявлення про себе, про слухачів і, головне, про те, як його сприймають слухачі, то його взаєморозуміння буде виключено.
Є деякі фактори, які заважають правильно сприймати і оцінювати людей. Основні з них такі:
1.     Наявність заздалегідь заданих установок, оцінок, переконань, які є у
спостерігача задовго до того, як реально почався процес сприйняття і оцінювання іншої людини.
2.     Наявність вже сформованих стереотипів, відповідно до яких
спостережувані люди заздалегідь відносяться до певної категорії і формується установка, яка спрямовує увагу на пошук пов'язаних з нею рис.
3.     Прагнення зробити передчасні висновки про особистості оцінюваного
людини до того, як про нього отримана вичерпна і достовірна інформація. Деякі люди, наприклад, мають «готове» судження про людину відразу ж після того, як в перший раз зустріли або побачили його.
4.     Беззвітне структурування особистості іншої людини виявляється в
тому, що логічно об'єднуються в цілісний образ тільки строго певні особистісні риси, і тоді всяке поняття, яке не вписується в цей образ, відкидається.
5.     Ефект «ореола» виявляється в тому, що початкове ставлення до якоїсь
однієї приватної бік особистості поширюється на весь образ людини, а потім загальне враження про людину переноситься на оцінку його окремих якостей. Якщо загальне враження про людину сприятливо, то його позитивні риси переоцінюються, а недоліки або не помічаються, або виправдовуються. І навпаки, якщо загальне враження про людину негативне, то навіть благородні його вчинки не помічаються або тлумачаться хибно як самокорисливі.
6.     Ефект «проектування» виявляється в тому, що іншій людині
приписуються за аналогією з собою свої власні якості та емоційні стани. Людина, сприймаючи і оцінюючи людей, схильний логічно припустити: «всі люди подібні до мене» або «інші протилежні мені». Упертий підозрілий людина схильна бачити ці ж якості характеру у партнера по спілкуванню, навіть якщо вони об'єктивно відсутні. Добрий, чуйний, чесний чоловік, навпаки, може сприйняти незнайомого через «рожеві окуляри» і помилитися. Тому, якщо хтось скаржиться, які, мовляв, все навколо жорстокі, жадібні, нечесні, не виключено, що він судить по собі.
7.     «Ефект первинності» виявляється в тому, що перша почута або
побачена інформація про людину або подію є дуже істотною і малозабиваемой, здатної впливати на всі наступне відношення до цієї людини. І якщо навіть потім ви отримаєте інформацію, яка буде спростовувати первинну інформацію, все одно пам'ятати і враховувати ви більше будете первинну інформацію. На сприйняття іншого впливає і настрій самої людини: якщо воно похмуре (наприклад, через погане самопочуття), в першому враженні про людину можуть переважати негативні почуття. Щоб перше враження про незнайомій людині було повніше й точніше, важливо позитивно «налаштуватися на нього».
8.     Відсутність бажання і звички прислухатися до думки інших людей,
прагнення покладатися на власне враження про людину, відстоювати його.
9.     Відсутність зміну в сприйнятті і оцінках людей, що відбуваються з
часом з природних причин. Мається на увазі той випадок, коли одного разу висловлені думки і думку про людину не змінюються, не дивлячись на те, що накопичується нова інформація про нього.
10.                       «Ефект останньої інформації» виявляється в тому, що якщо ви
отримали негативну останню інформацію про людину, ця інформація може перекреслити всі колишні думки про цю людину.
Можна виділити декілька шляхів подолання:
дії повинні бути спрямовані не на усунення упереджених думок (що, як вже було сказано, неможливо), а на ослаблення і усунення їх впливу в кожному конкретному випадку.
дії спрямовані на ослаблення впливу упереджених уявлень не тільки в опонентів, а й у себе.
свідомо передати ініціативу розмови в руки співрозмовника, тим самим позбавляючи його можливості залишатися опонентом і говорити «ні».
для отримання позитивних відповідей використовувати «підсилювачі», тобто висловлювання, що мають загальний характер і не викликають заперечень.
Також необхідно зменшити комунікативний бар'єр. Це можна зробити, керуючись наступними положеннями.
1. Постарайтеся відразу позбутися стереотипів мислення. Звичайно, це нелегко. Але якщо постійно про них пам'ятати, з поставленим завданням цілком можна впоратися. Це порада стратегічний.
2. Кожного разу, формуючи повідомлення, пам'ятайте про дві речі. Перше: переконайтеся в тому, що воно не перекручене вашими стереотипами мислення. Друге: спробуйте визначити, які стереотипи можуть бути достатній над одержувачем вашої інформації, і сформулюйте своє повідомлення таким чином, щоб воно пройшло через цей бар'єр.
3. Для усунення в повідомленні спотворень, що йдуть від стереотипів, дуже добре допомагають такі прийоми:
Приймаючи інформацію, відокремлюйте емоції від фактів, а факти - від думок. Зробити це дуже просто. Вислухавши співбесідника, попросіть його повторити сказане, обмежуючись фактами і залишивши оцінки цих фактів при собі.
Забезпечуючи інформацією, не соромтеся попросити повторити її, особливо якщо мова йде про щось дуже важливе.

Немає коментарів:

Дописати коментар