1.
До основних характеристик спілкування належать структура, функції, види,
стратегії, тактики, стилі, засоби і форми.
Структура спілкування. Всебічне пізнання суті спілкування як одного з
найважливіших феноменів людського буття потребує з'ясування особливостей його
структури.
Структура (лат. structure — розташування, порядок) спілкування — порядок
стійких зв'язків між його елементами, котрі забезпечують цілісність цього
феномену, тотожність самому собі у процесі зовнішніх і внутрішніх змін.
Структуру спілкування розглядають і як взаємозв'язок змістового та
формального аспектів, тобто як комунікацію та взаємодію, що мають відповідні
зміст і форму. Моделювання структури спілкування як процесу побудоване на
особливостях його відносно автономних компонентів — таких, як мета, зміст,
засоби спілкування; учасники процесу, тип зв'язку між ними; мотиви, потреби,
ціннісні орієнтації учасників спілкування; комунікативний потенціал суб'єктів
спілкування; види і форми, стилі, стратегії, тактики, результат
спілкування. Функції спілкування.
Функціональні можливості спілкування реалізуються на різних рівнях, залежать
від особливостей соціально-психологічного середовища, соціальної ситуації,
змісту і мети взаємодії.
Функції (лат. functio — виконання, здійснення) спілкування — зовнішній вияв
властивостей спілкування, ролі і завдання, які воно виконує у процесі
життєдіяльності індивіда в соціумі.
Види спілкування. Під час реалізації функцій спілкування виникає багато
його видів, які класифікують за різними ознаками.
1.За результативністю спільної взаємодії та досягнутим ефектом виокремлюють
такі види спілкування:
— необхідне;
— бажане;
— нейтральне;
— небажане.
2. За безпосередністю контактів розрізняють міжособистісне та масове
спілкування.
3. За типом зв'язків між учасниками взаємодії виокремлюють монологічне і
діалогічне спілкування
4.За тривалістю взаємодії розрізняють довготривале і короткочасне
спілкування.
5.За мірою опосередкованості вирізняють безпосереднє і опосередковане
спілкування.
6. За закінченістю - закінчене та незакінчене.
7. Специфічним є так зване особистісне спілкування.
Залежно від змісту і спрямованості дій партнерів виділяють такі рівні
спілкування:
1. Конвенційний рівень (лат. convencionalis — відповідно до договору):
здійснюється відповідно до прийнятих правил, обмежений певними умовами, які
визначені заздалегідь. Вимагає високої культури спілкування, ретельного
дотримання певних правил.
2. Примітивний рівень: для того, хто виявляє ініціативу спілкування,
співбесідник є всього-на-всього предметом потрібним чи таким, що стоїть на
перешкоді діяльності ініціатора. Якщо потрібний — оволодіти ним, коли заважає —
відштовхнути, знехтувати.
3. Маніпулятивний рівень: партнер — це лише суперник у певній грі, яку
треба будь-що виграти.
4. Стандартизований рівень: спілкування ґрунтується на стандартах, а не на
взаємному розумінні актуальності ролей один одного. Це своєрідний "контакт
масок".
б. Ігровий рівень: спілкування здійснюється в ігровій формі, що вимагає від
партнерів вияву творчості, добору таких прийомів, які допомогли б підтримувати
запропонований тон.
6. Діловий рівень: передбачає організацію співбесідника чи колективу
вихованців на виконання конкретної справи, що стосується обох партнерів.
7. Духовний рівень; є вищим етапом людського спілкування. За такого
спілкування партнер сприймається як носій духовного начала, і усвідомлення
цього пробуджує у співрозмовника почуття особливої уваги, шанобливості.
Немає коментарів:
Дописати коментар