вівторок, 10 січня 2017 р.

Основні характеристики та види спілкування. Рівні спілкування.

1.   
До основних характеристик спілкування належать структура, функції, види, стратегії, тактики, стилі, засоби і форми.    Структура спілкування. Всебічне пізнання суті спілкування як одного з найважливіших феноменів людського буття потребує з'ясування особливостей його структури.
Структура (лат. structure — розташування, порядок) спілкування — порядок стійких зв'язків між його елементами, котрі забезпечують цілісність цього феномену, тотожність самому собі у процесі зовнішніх і внутрішніх змін.
Структуру спілкування розглядають і як взаємозв'язок змістового та формального аспектів, тобто як комунікацію та взаємодію, що мають відповідні зміст і форму. Моделювання структури спілкування як процесу побудоване на особливостях його відносно автономних компонентів — таких, як мета, зміст, засоби спілкування; учасники процесу, тип зв'язку між ними; мотиви, потреби, ціннісні орієнтації учасників спілкування; комунікативний потенціал суб'єктів спілкування; види і форми, стилі, стратегії, тактики, результат спілкування.    Функції спілкування. Функціональні можливості спілкування реалізуються на різних рівнях, залежать від особливостей соціально-психологічного середовища, соціальної ситуації, змісту і мети взаємодії.
Функції (лат. functio — виконання, здійснення) спілкування — зовнішній вияв властивостей спілкування, ролі і завдання, які воно виконує у процесі життєдіяльності індивіда в соціумі.
Види спілкування. Під час реалізації функцій спілкування виникає багато його видів, які класифікують за різними ознаками.   
1.За результативністю спільної взаємодії та досягнутим ефектом виокремлюють такі види спілкування:
— необхідне;
— бажане;
     — нейтральне;
— небажане.
2. За безпосередністю контактів розрізняють міжособистісне та масове спілкування.
3. За типом зв'язків між учасниками взаємодії виокремлюють монологічне і діалогічне спілкування
4.За тривалістю взаємодії розрізняють довготривале і короткочасне спілкування.
5.За мірою опосередкованості вирізняють безпосереднє і опосередковане спілкування.
6. За закінченістю - закінчене та незакінчене.
7. Специфічним є так зване особистісне спілкування.
Залежно від змісту і спрямованості дій партнерів виділяють такі рівні спілкування:
1. Конвенційний рівень (лат. convencionalis — відповідно до договору): здійснюється відповідно до прийнятих правил, обмежений певними умовами, які визначені заздалегідь. Вимагає високої культури спілкування, ретельного дотримання певних правил.
2. Примітивний рівень: для того, хто виявляє ініціативу спілкування, співбесідник є всього-на-всього предметом потрібним чи таким, що стоїть на перешкоді діяльності ініціатора. Якщо потрібний — оволодіти ним, коли заважає — відштовхнути, знехтувати.
3. Маніпулятивний рівень: партнер — це лише суперник у певній грі, яку треба будь-що виграти.
4. Стандартизований рівень: спілкування ґрунтується на стандартах, а не на взаємному розумінні актуальності ролей один одного. Це своєрідний "контакт масок".
б. Ігровий рівень: спілкування здійснюється в ігровій формі, що вимагає від партнерів вияву творчості, добору таких прийомів, які допомогли б підтримувати запропонований тон.
6. Діловий рівень: передбачає організацію співбесідника чи колективу вихованців на виконання конкретної справи, що стосується обох партнерів.

7. Духовний рівень; є вищим етапом людського спілкування. За такого спілкування партнер сприймається як носій духовного начала, і усвідомлення цього пробуджує у співрозмовника почуття особливої уваги, шанобливості.

Немає коментарів:

Дописати коментар