1.
Спілкування - це форма життєдіяльності індивіда, рівень активності і
діяльності особи. У процесі спілкування відбувається обмін інформацією,
взаємовплив, співпереживання, формування переконань, поглядів, характеру,
інтелекту. Головна мета спілкування полягає у задоволенні людьми своїх потреб -
біологічних, соціальних і духовних.
Основними мотивами спілкування є потреби у пізнанні і самопізнанні, в
духовному і емоційному контакті, у безпеці і психологічному захисті, у визнанні
і престижі, у керівництві і домінуванні, у допомозі і альтруїзмі. У процесі
спілкування індивід виявляє і реалізує свої прагнення бути особистістю,
громадянином, професіоналом.
Спілкування між людьми відбувається у різних формах:
По-перше, у формі анонімного спілкування (партнери залишаються незнайомими,
анонімними - тимчасові контакти пасажирів автотранспорту, жителів одного
мікрорайону);
По-друге, у формі функціонально-рольового спілкування (зв'язки між його
учасниками обумовлені їх соціальними ролями: лікар - хворий, педагог - учень,
керівник - підлеглий);
По-третє, як неформальне спілкування, яке реалізується за межами офіційних
відносин (спілкування між друзями, закоханими).
Людське спілкування розвивається і формується на засадах спільної трудової
діяльності. У процесі праці люди впливають не тільки на природу, а й один на
одного, вони не можуть щось виробляти, не об'єднуючись певним чином для
спільної діяльності і для взаємного обміну своєю діяльністю. У зв'язку з цим
історія є система пов'язаних одна з одною форм спілкування. Ця система
взаємодій і взаємних впливів є тим соціальним процесом, суть якого, на відміну
від праці як виробництва речей («обробка природи людьми»), складає виробництво
відносин («обробка людей людьми»).
Спілкування має величезне значення у формуванні людської психіки, її
розвитку та становленні розумного, культурного поведінки. Через спілкування з
психологічно розвинені ми людьми, завдяки широким можливостям до навчання,
людина набуває всі свої вищі пізнавальні здібності та якості. Через активне
спілкування з розвиненими особистостями він сам перетворюється в особистість.
Особливо велике значення для психічного розвитку дитини має її спілкування
з дорослими на ранніх етапах онтогенезу. У цей час всі свої людські, психічні
та поведінкові якості він набуває майже виключно через спілкування, тому що аж
до початку навчання в школі, а ще більш точно - до настання підліткового віку,
він позбавлений здібності до самоосвіти та самовиховання.
Психічний розвиток дитини починається з спілкування.
Немає коментарів:
Дописати коментар